måndag 11 juli 2016

Bärtry eller blåbärstry



Söndagsnöjet idag blev att plocka bären som annars höll på att bli trastmat. Det var frågan om bärtryn eller Lonicera caerulea var. kamtjatica (eller förkortat Lonicera kamtjatika). Fem olika sorter plockades och några nya sorter blev dessutom väl provsmakade.


Bärtry kan användas precis som blåbär, de påminner både i smak och färg rätt mycket om våra vilda blåbär. Bärtryn är också färgad inuti vilket gör att sylt eller marmelad blir helt mörk. De sorter jag plockade hade alla något olika smak och mest lik vilda blåbär är sorterna Nimfa och Amfora, vilka dock inte kanske var de lättaste att plocka.

Dessa sorter plockades:


-Atut. Nästan runda bär som sitter rätt bra fast på busken, ja egentligen så pass bra att bladverket ofta följde med ner i samlingskärlet, vilket gjorde dem något svårrensade. Bären är svåra att se eftersom de är skymda av ett ganska runt bladverk. Bären har en något stark blåbärssmak. Marmelad på Atut har jag gjort förut och den är helt suverän.

-Duet är den som egentligen är enklast plockad bara man gör rätt. Bären sitter så löst att de faller till marken i stort sett genast man rör vid grenarna. Detta gör att plockningen lyckas bäst genom att placera ett uppsamlingskärl under kvisten och så drar man lätt på kvistens undersida. Jag har aldrig prövat att plocka genom att sätta en presenning under buskarna och helt sonika slå på buskarna, men jag är rätt säker att detta funkar - blott man har såna radavstånd att det är möjligt. Bären har mjuk smak och är lättrensade med tryckluft. Min favorit om man tar odlingsegensakperna i beaktande. Jag blandade Duetbären med litet hjortronsylt på Juustoporttis bondost och det var suverän smak!


-Karina. Är snabbplockade för hand. Jag satte ett durkslag med handtag vid kvistarna och böjde grenarna över durkslaget varvid plockningen gick bra med hela bär som resultat. Karina-bären är avlånga och snygga, förblev hela. Smaken är mindre stark än Atut men ändå starkare än Duet.

-Nimfa var problemsorten att plocka eftersom man var tvungen att plocka varje bär skilt för sig. Det sitter fast bra och gick mestadels sönder. Storleken är ordentligt stor och smaken är utmärkt. Helt ok men jag skulle inte vilja ha alltför många buskar att plocka.


-Singlaska gick sönder när jag plockade. Bären är dessutom rätt små men det finns många per kvist. Trastarna verkade tycka att denna sort är favorit eftersom dom ätit slut på dem på några buskar som stod avskilt. God smak men det var inte snyggt i skålen. Det blir nog sylt av denna sort, eller rättare sagt de är närapå sylt redan.

Så till dom nyare sorterna som det blev att endast fotografera och proväta från buskarna.


-Amfora var passligt lättplockad, bären höll ihop bra och har mycket mjuk och god smak dock med en något stark nyans. Kan säkert vara bra odlingsväxt.


-Morena. Få bär men god smak.

-Volhova var lättplockad för hand, skalet håller bra och smaken är lätt söt och god. Bärstorleken är helt ok.

-Lebeduska hade så få kvistar med bär kanske på grund av att buskarna i nåt skede hade torkat en dag eller två (syns på bladen). Det är svårt att säga om den beskstarka smaken kom sig av detta eller om den är typisk för sorten. Får väl se i framtiden.


-Tundra är ett år yngre än dom andra sorterna och jag hittade inte ett endaste bär.

Min slutsats blir att sorten Duet är den enklaste att odla, om nu inte nån av de nyare sorterna visar sig vara bättre när skörden börjar komma på allvar på dessa. Det är dock viktigt att plantera så att man kommer åt från båda sidor, och helst så att man kan sätta en presenning under buskarna vid plockning. Som god två vill jag påstå att sorten Karina blir, eftersom dessa hålls hela, rena och man kan plocka många bär per gång för hand. Nimfa blir trea men som sagt, nån större mängd buskar vill jag inte plocka.

Sorten Atut är lägst i växten och den säljs mycket som låg häckväxt. Minns jag inte fel var dock bären något lättare att plocka förra året, även om de också då inte var helt lätt.

Sorterna Amfora, Morena, Volhova, Ladebruska och Tundra var så pass små och få buskar att det kan vara helt annorlunda när man börjar plocka äldre buskar. Amfora har jag hört skall vara en del andra odlares favorit.

Användning


Att använda bären till nåt vettigt blir nästa uppgift. Atut-bären blev god marmelad förra året. Blir det marmelad även i år ska den dock sötas något mindre. Dueten var som sagt god med hjortronsylt på bondosten och Duet har jag nåt år också ätit med god aptit tillsammans med vanlig vaniljglass. Karina-sorten är dom helaste, så dessa tror jag får bli frysta som sådana för att senare kunna användas hela. Men resten, undrar vad man ska hitta på?

Ja, förresten, den blåa färgen på fingrarna försvann nästan helt när jag tog en vanlig citron med i duschen och klämde saften på fingrarna och gned en aning. Finefjong!


Sorten Duet prövades som pålägg på bondost, helt okej...
...och med 50% hjortron kom smaken riktigt till sin rätt, faktiskt ännu bättre än med bara hjortronsylten.


Länkar:


1 kommentar: